Műfaja:
Műfaja szerelmi tragédia, a szerelem és gyűlölet tragikus szembeállítása. Témája a hitvesi szerelem. A történet szomorúan, a fiatalok halálával zárul.
Jellemzője:tragikum, mely egy pozitív érték hirtelen bekövetkező, visszafordíthatatlan elvesztését jelenti.
Konfliktusa:
Konfliktus: Meghatározó ellentét két ember akarata, értékrendje, szemlélete között. Egyik ellentétes akarat nem tud a másiktól érvényesülni .
Rómeó és Júliában: Korforduló problémáiról van szó. A középkori hagyomány ellentétben van a reneszánsz értékekkel.
- Régi feudális erkölcsök, régi szokások ellentétben vannak a fiatalok érzelmeivel, a személyes szabadsággal és önmegvalósítással.
- Gazdasági-társadalmi kötelezettség (megmondják, hogy kihez menjen hozzá) szemben áll a szabad párválasztással.
- Alá fölé rendeltség (az apa dönt a lánya sorsáról) ellentétben van az egyenrangú viszonyokkal (Rómeó és Júlia közösen hozzák meg döntéseiket).
- Önbíráskodás (Rómeó megöli Tybaltot) és a törvények szemben állnak egymással.
Szerkezete:
A tragédia színekre és jelenetekre tagolódik, ami a Shakespeare korabeli színpad, valamint az angol reneszánsz dráma hagyományait követi.
Tér: Verona, Montova
Idő: 5 nap
Prológus: előhang, előbeszéd- tragikus végkifejletre utal
Egy prológusból és öt felvonásból áll.
- Expozíció: Megismerjük a szereplőket, a helyszínt, a családok viszályát és a címszereplőket.
- Bonyodalom kezdete: Az alaphelyzetet változtatja meg a bonyodalom, miszerint Rómeó is elmegy a Capulet bálra és beleszeret Júliába, mely a családok megbékélésének záloga is lehetne.
I
Első felvonás
- Bonyodalom kibontakoztatása: A szerelem a boldog beteljesülés felé halad, Lőrinc barát segítségével a fiatalok titokban összeházasodnak. Mercutio és Tybalt meghal, ezért Rómeót száműzik. Júliát eközben hozzá akarják adni Párishoz, de Lőrinc barát terve a véletlenek miatt nem sikerül.
I
Második felvonástól az ötödik elejéig
- Tetőpont: Kriptajelenet: Júlia mérget vesz be amitől pár napra halottnak fog tűnni. Rómeó nem kapta meg a levelet Lőrinc atyától csak azt ,hogy kedvese meghalt. Rómeó miután odaért a kriptához mérget vett be és meghalt. Miután Júlia felkelt és meglátta Rómeót halottan, leszúrta magát halott férje tőrével.
- Megoldás: A két család kibékül egymással.
Szereplők:
Rómeó:
- Címszereplő, főszereplő
- Montague család tagja, egyetlen gyerek
- Júlia szerelme később férje
- Ő kezdeményez, eleinte a nagy szerelmi érzést keresi
- Júlia iránti szerelme őszinte és természetes
- cselekvő fiatal felnőtté válik, és irányítani próbálja sorsát
- szenvedélyes, de indulata elragadja és megöli Tybaltot
- felelősen szembenéz sorsával, tragikus hős lesz
Júlia
- címszereplő, főszereplő
- Capulet lánya, egyetlen gyerek
- 14 éves fiatal lány
- Rómeó szerelme és felesége
- Páris menyasszonya
- szerelmét választja
- felelős döntéseket hoz és irányítani próbálja sorsát
- kockázatot vállal, tragikus hős lesz
Mercutio
- herceg rokona, Rómeó barátja
- szókimondó
- nyílt, őszinte, művelt, igazi reneszánsz, költő alak
- lobbanékony
Capulet
- családfő
- Júlia apja
- önkényes
- fékezhetetlen
- bosszúszomjas
Lőrinc barát
- igazi emberi értékek hordozója
- fiatalok támogatója, családi békeszerzés reményében cselekszik
Többi szereplő
- Dajka
- Tybalt
- Benvolio
- Páris
- Capuletné
- Montague
- Montague-né
- Escalus
Véletlenek szerep:
A tragédiához vezető véletlenek:
- A nászéjszakáról hazatérő Rómeó Tybaltba ütközik ami veszekedésbe torkollik. Mercutio beavatkozik Rómeó és Tybalt szócsatájába, aminek az lesz a vége, hogy Tybalt megöli. Rómeónak egy nagyon kedves barátja volt, így bosszút áll Tybalton és megöli. Ezért a tettéért Rómeót száműzik.
- A vesztegzár miatt Lőrinc barát küldöttje nem ér el Rómeóhoz, így ő csak azt tudja, hogy Júlia tényleg meghalt.
- Rómeó visszatér szerelméhez akiről azt tudja, hogy meghalt, így öngyilkos lesz.
A szöveg líraisága:
A szerelem megszületésének, az éjszaki vallomásnak és a hajnali búcsúzásnak a gyönyörű lírája teszi ezt a darabot igazán halhatatlanná. Az első felvonás valóságos lírai költemény, afféle nyújtott szonettet használ. Ez a lírai párbeszéd a szerelem megszületésének pillanatát rögzíti. Az ünnepi hangulatot a vallás világából származó metaforák erősítik.
A második felvonásban a burkolt udvarlás nyílt szerelmi vallomássá válik.Szerelmüket kezdetben szokványos metaforákkal, később kozmikus mértékű túlzásokkal fejezik ki. A játékos ötletek ebben a részben is megtalálhatóak.
A harmadik felvonásban nem a játékosság, hanem az előre sejtetett tragédia érzékelhető ebből az utolsó búcsúdalból, feszültséggel telíti ezt a jelenetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése