2016. május 8., vasárnap

Rómeó és Júlia

Shakespeare korai alkotásainak egyike, mindössze egy évig írta:1595-1596 


Műfaja:

Műfaja szerelmi tragédia, a szerelem és  gyűlölet tragikus szembeállítása. Témája a hitvesi szerelem. A történet szomorúan, a fiatalok halálával zárul. 
Jellemzője:tragikum, mely egy pozitív érték hirtelen bekövetkező, visszafordíthatatlan elvesztését jelenti.

Konfliktusa:

Konfliktus: Meghatározó ellentét két ember akarata, értékrendje, szemlélete között. Egyik ellentétes akarat nem tud a másiktól  érvényesülni .

Rómeó és Júliában: Korforduló problémáiról van szó. A középkori hagyomány ellentétben van a reneszánsz értékekkel.

  • Régi feudális erkölcsök, régi szokások ellentétben vannak a fiatalok érzelmeivel, a személyes szabadsággal és önmegvalósítással.
  • Gazdasági-társadalmi kötelezettség (megmondják, hogy kihez menjen hozzá) szemben áll a szabad párválasztással.
  • Alá fölé rendeltség (az apa dönt a lánya sorsáról) ellentétben van az egyenrangú viszonyokkal (Rómeó és Júlia közösen hozzák meg döntéseiket).
  • Önbíráskodás (Rómeó megöli Tybaltot) és a törvények szemben állnak egymással.

Szerkezete:

A tragédia színekre és jelenetekre tagolódik, ami a Shakespeare korabeli színpad, valamint az angol reneszánsz dráma hagyományait követi.
Tér: Verona, Montova
Idő: 5 nap
Prológus: előhang, előbeszéd- tragikus végkifejletre utal
Egy prológusból és öt felvonásból áll.
  • Expozíció:  Megismerjük a szereplőket, a helyszínt, a családok viszályát és a címszereplőket.
  • Bonyodalom kezdete: Az alaphelyzetet változtatja meg a bonyodalom, miszerint Rómeó is elmegy a Capulet bálra és beleszeret Júliába, mely a családok megbékélésének záloga is lehetne.
I
Első felvonás
  • Bonyodalom kibontakoztatása: A szerelem a boldog beteljesülés felé halad, Lőrinc barát segítségével a fiatalok titokban összeházasodnak. Mercutio és Tybalt meghal, ezért Rómeót száműzik. Júliát eközben hozzá akarják adni Párishoz, de Lőrinc barát terve a véletlenek miatt nem sikerül.
I
Második felvonástól az ötödik elejéig
  • Tetőpont: Kriptajelenet: Júlia mérget vesz be amitől pár napra halottnak fog tűnni. Rómeó nem kapta meg a levelet Lőrinc atyától csak azt ,hogy kedvese meghalt. Rómeó miután odaért a kriptához mérget vett be és meghalt. Miután Júlia felkelt  és meglátta Rómeót halottan, leszúrta magát halott férje tőrével.
  • Megoldás: A két család kibékül egymással.

Szereplők:
Rómeó:

  • Címszereplő, főszereplő
  • Montague család tagja, egyetlen gyerek
  • Júlia szerelme később férje
  • Ő kezdeményez, eleinte a nagy szerelmi érzést keresi
  • Júlia iránti szerelme őszinte és természetes
  • cselekvő fiatal felnőtté válik, és irányítani próbálja sorsát 
  • szenvedélyes, de indulata elragadja és megöli Tybaltot
  • felelősen szembenéz sorsával, tragikus hős lesz

Júlia
  • címszereplő, főszereplő
  • Capulet lánya, egyetlen gyerek
  • 14 éves fiatal lány
  • Rómeó szerelme és felesége
  • Páris menyasszonya
  • szerelmét választja
  • felelős döntéseket hoz és irányítani próbálja sorsát
  • kockázatot vállal, tragikus hős lesz

Mercutio

  • herceg rokona, Rómeó barátja
  • szókimondó
  • nyílt, őszinte, művelt, igazi reneszánsz, költő alak
  • lobbanékony

Capulet
  • családfő
  • Júlia apja
  • önkényes
  • fékezhetetlen
  • bosszúszomjas
Lőrinc barát
  • igazi emberi értékek hordozója
  • fiatalok támogatója, családi békeszerzés reményében cselekszik

Többi szereplő
  • Dajka
  • Tybalt
  • Benvolio
  • Páris
  • Capuletné
  • Montague
  • Montague-né
  • Escalus
Véletlenek szerep:

A tragédiához vezető véletlenek:
  1. A nászéjszakáról hazatérő Rómeó Tybaltba ütközik ami veszekedésbe torkollik. Mercutio  beavatkozik Rómeó és Tybalt szócsatájába, aminek az lesz a vége, hogy Tybalt megöli. Rómeónak egy nagyon kedves barátja volt, így bosszút áll Tybalton és megöli. Ezért a tettéért Rómeót száműzik.
  2.  A vesztegzár miatt Lőrinc barát küldöttje nem ér el Rómeóhoz, így ő csak azt tudja, hogy Júlia tényleg meghalt.
  3. Rómeó visszatér szerelméhez akiről azt tudja, hogy meghalt, így öngyilkos lesz.
A véletlenek szerepe nagyban befolyásolja a történetet, a félreértések és tévedések a tragédiához vezetnek.

A szöveg líraisága:

A szerelem megszületésének, az éjszaki vallomásnak és a hajnali búcsúzásnak a gyönyörű lírája teszi ezt a darabot igazán halhatatlanná. Az első felvonás valóságos lírai költemény, afféle nyújtott szonettet használ. Ez a lírai párbeszéd a szerelem megszületésének pillanatát rögzíti. Az ünnepi hangulatot a vallás világából származó metaforák erősítik.
A második felvonásban a burkolt udvarlás nyílt szerelmi vallomássá válik.Szerelmüket kezdetben szokványos metaforákkal, később kozmikus mértékű túlzásokkal fejezik ki. A játékos ötletek ebben a részben is megtalálhatóak.
A harmadik felvonásban nem a játékosság, hanem az előre sejtetett tragédia érzékelhető ebből az utolsó búcsúdalból, feszültséggel telíti ezt a jelenetet.

















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése